Breaking

miercuri, 2 august 2017

Recenzie de carte: Femeia cu Părul Roșu - Orhan Pamuk

Bună ziua, dragii mei cititori!   E atât de cald zilele acestea, încât chiar și cel mai mare iubitor al verii tot caută să se adăpostească la umbră sau, și mai bine, într-o cameră răcoroasă, preferabil cu o carte grozavă în mână. Iată de ce vin azi cu o recomandare pentru voi: Femeia cu Părul Roșu, scrisă de Orhan Pamuk.
  Dintotdeauna m-a fascinat părul roșcat. Țin minte că în copilărie venise o verișoară în vizită la una dintre prietenele mele. Fata respectivă avea cel mai frumos păr roșcat pe care l-am văzut vreodată. Îi curgea în valuri pe umerii pistruiați și în bătaia soarelui oferea un spectacol vizual greu de egalat.    Anii au trecut și fascinația mea pentru această culoare a rămas neschimbată și iată că acum vreo două luni îmi atrage atenția o copertă de carte care reprezenta o pictură a lui John William Waterhouse, unul dintre artișii mei favoriți. Era vorba despre romanul lui Orhan Pamuk, iar eu am decis pe loc că trebuie să citesc Femeia cu Părul Roșu.
  Cartea spune povestea lui Cem Çelik, un adolescent de 17 ani, care trăiește în Istanbul împireună cu familia sa. Tânărul visează să ajungă scriitor, însă dispariția neașteptată tatălui său îl determină pe Cem să lucreze ca ucenic de fântânar în micul oraș Gebze. Aici va lucra împreună cu meșterul Mahmud pe care va ajunge să îl vadă ca pe un tată, respectându-l și ascultându-i povețele.    Cem și meșterul Mahmud obișnuiau seara, după o istovitoare zi de muncă în căutarea apei, să coboare în oraș, explorându-i micile străzi. Într-o astfel de seară, Cem o zărește pe Femeia cu Părul Roșu, o prezență tulburătoare pentru adolescent, deși nu era nici cea mai frumoasă, nici de vârstă apropiată de a lui Cem.    Băiatul va dezvolta o obsesie pentru această femeie, iar zbuciumul său va culmina direct proporțional cu tensiunea pricinuită de faptul că meșterul Mahmut nu dădea de apă. Mi-a plăcut paralela pe care a subliniat-o autorul, truda pentru a găsi apa dătătoare de viață cu focul pasiunii ce s-a născut în sufletul lui Cem pentru misterioasa femeie cu plete arămii.    Tânărul va ajunge să se apropie de Femeia cu Părul Roșu, dar un eveniment tragic va schimba destinele amândurora.
  Ce se va întâmpla în continuare o să aflați dacă veți citi cartea. Orhan Pamuk este un scriitor de excepție, cuvintele lui curg lin pe pagini, iar subiectul cărții tratează teme profunde, sub aparența unei false simplități.    Vă recomand cu drag cartea Femeia cu Părul Roșu pe care o găsiți pe site-ul Libris în categoria literatură universală!