Breaking

luni, 6 iulie 2015

Recenzie de carte: "Laur" de Evgheni Vodolazkin

Bună, dragi cititoare!     Ce mai faceţi? Vă este dor de o carte bună? Dacă aţi răspuns afirmativ, postarea de astăzi vă va bucura întrucât vreau să vă povestesc despre o carte minunată, mai exact despre "Laur" scrisă de un autor contemporan rus, Evgheni Vodolazkin.   Conform librăriei online Libris, cartea este descrisă astfel:
   Considerat o capodoperă a literaturii ruse actuale, bestsellerul Laur este de două ori câştigător al Premiului Bolşaia Kniga – Premiul întâi şi Premiul cititorilor – pe 2013. A primit, în acelaşi an, Premiul Iasnaia Poliana (Lev Tolstoi). Este tradus în peste douăzeci de ţări.
   Amintind de filmul Andrei Rubliov şi de romanul Numele trandafirului, bestsellerul Laur readuce la viaţă secolul al XV-lea, într-o intrigă străbătând timpul şi spaţiul, cu un personaj complex, care este pe rând vraci, nebun sfânt, pelerin şi călugăr. Cu o scriitură de o simplitate rafinată, trecând firesc de la real la fantastic şi de la cele lumeşti la cele sfinte, cu un spirit liber în religiozitatea lui inteligentă, cu un umor subtil şi o sensibilitate cuceritoare, Evgheni Vodolazkin ne oferă o carte de o mare frumuseţe şi profunzime, pentru a ne spune o poveste tulburătoare, pe care o numeşte „roman neistoric“.
„Sunt lucruri despre care este mai uşor să vorbeşti în contextul unei Rusii străvechi. Despre Dumnezeu, de exemplu. După părerea mea, legăturile cu El erau mai directe pe vremuri. Mai mult decât atât, pur şi simplu existau. Acum natura acestor legături îi preocupă doar pe puţini, şi asta e neliniştitor. Să fi aflat noi, din Evul Mediu încoace, vreun lucru complet nou, care să ne permită să ne relaxăm?“ (Evgheni VODOLAZKIN)
   „Am terminat de citit Laur şi sunt complet fermecat de el – sunt cuprins de un nesfârşit sentiment de fericire că acest roman există.“ (Zahar Prilepin)
„Eroul acestui roman se sacrifică de dragul iubitei sale, salvând o mulţime de oameni care îi apar în cale; şi astfel, dragostea se multiplică şi se amplifică, ajungând până la cititori.“ (ExLibris)
Ce spun eu?    Încă de când am auzit prima oară de "Laur" am simţit că trebuie să o citesc. Pur şi simplu a fost un instinc puternic, fiinţa mea tânjea după o carte care să îmi stăruie în minte mult timp după ce îi voi fi închis coperta. Din fericire, această carte nu m-a dezamăgit nicio secundă, ba chiar mi-a depăşit aşteptările. Nici nu ştiu cum aş putea să încep să va spun despre ce este vorba în carte, căci subiectul pare unul simplu la prima vedere. Arseni este un tânăr a cărui viaţă o vom urmări fără să ţinem cont de timp şi spaţiu, nici măcar de normele fireşti ale vieţii. Alături de el vom cunoaşte bucuriile simple, agonia şi din nou extazul şi vom fi părtaşi la iluminarea sufletului omului. Dumnezeu a sădit în fiecare dintre noi asemănarea cu EL, doar că uneori drumul spre noi înşine este cel mai dificil şi ne mai pierdem. Câteodată propriile gânduri sunt demonii ce ne stau în cale.     În cartea "Laur" scriitură impecabilă a autorului crează cadrul perfect pentru revelaţie, căci povestea lui Arseni este menită să ne facă să ne redescoperim pe noi, dar şi să analizăm valorile în care credem, să privim cu alţi ochi iubirea - sentimentul care da sens vieţii.
   Dacă ar fi să descriu pe scurt această carte, aş spune că este despre iubire, despre limitele ei, sau mai corect spus, despre lipsa acestora. Arseni, personajul principal, este un om care iubeşte şi tocmai prin iubire se deschide poartă către mântuirea sufletului.    Pe parcursul lecturării cărţii, am descoperit alter-ego-urile lui Arseni şi am realizat că de fapt, fiecare dintre noi avem mai multe chipuri, în spatele cărora se află câteodată gânduri contracdictorii, de aici rezultând eternă nehotărâre a fiinţei umane în faţă alegerilor pe care îi este dat să le facă.    Va recomand cu căldură să citiţi "Laur" fiindcă oricât aş încerca să va descriu sentimentul de plenitudine pe care l-am avut citind-o, sunt sigură că nu aş reuşi. În plus, e o plăcere pe care ar fi păcat să v-o refuzaţi.    Găsiţi cartea în librăria mea preferată, Libris, alături de alte cărţi online. Aţi citit "Laur" de Evgheni Vodolazkin? Ce alte cărţi v-au plăcut în ultima perioada? Aştept cu drag comentariile voastre!